Veteriner Diş Hekimliği

Diş Hekimliği

Ağız ve diş sağlığı insanlarda olduğu gibi kedi ve köpeklerde de oldukça önemlidir. Sağlıksız bir ağız yapısının birçok hastalığın (kalp, böbrek vb.) sebebi olabileceği unutulmamalıdır. Sağlıksız bir ağız yapısı kendisini çeşitli yollar ile belli eder. Bunlardan en önemlisi çok kötü bir ağız kokusudur. Daha ciddi problemlerde hasta olan tarafı kaşıma, tek taraflı yemek yeme, kanlı salya akışı, ağız ve çene bölgesinde hassasiyet, ateş, iştahsızlık ve zayıflama görülür. Özellikle ev yemeği ile beslenen köpeklerde ağız ve diş problemlerinin ortaya çıkma sıklığı daha fazladır ve daha erken yaşta ortaya çıkar.

Sıklıkla rastlanan ağız ve diş problemlerinin başında plak ve tartar oluşumu gelir. Plak denince; yemek artıkları, salya, bakteri ve ölmüş ağız mukozası hücrelerinin oluşturduğu ve dişlerin üzerini kaplayan ince tabaka akla gelir. Her yemek sonrasında dişler üzerinde plak oluşumu şekillenir. Diş üzerinde biriken bu plaklar zamanla kalınlaşıp sertleşerek tartara dönüşürler. Plak ve tartarlar diş etlerine temas ettiği için buralarda gingivit adı verilen diş eti iltihabına yol açarlar. Şiddetli gingivit durumlarında dişetleri koyu kırmızı renkte ve kanamalıdır. Dişetleri tartar ve iltihap nedeniyle hasara uğrar. Eğer bu aşamada tedavi uygulanmaz ise ya da tedavi için geç kalınırsa periodontal hastalık adı verilen ve dişi destekleyen dokuların iltihaplanması ile karakterize hastalık tablosu ortaya çıkar.

Tüm bu nedenlerden dolayı herhangi bir nedenle can dostlarınızı veteriner hekiminize götürdüğünüzde mutlaka ağız ve diş sağlığı açısından da kontrol edilmesini isteyiniz. Plak, tartar, gingivit gibi tabloların teşhisi hekim açısından oldukça kolay ve tedavisi basittir. Ancak periodontal hastalık, diş çürükleri ve diş apseleri gibi komplike vakaların teşhisi sakinleştirici yada anestezi uygulamayı gerektirebilir